FAQ- Fiber

Fiber är kommunikation med hjälp av ljus genom en kabel med en kärna av glas. Signalerna går alltså med ljusets hastighet dvs extremt fort och du har därmed genom din fiberanslutning en port ut mot världen som kommer att hålla i decennier framåt. Genom din fiberanslutning, beroende på val av tjänster hos din tjänsteleverantör, kan du koppla upp dig mot internet, se på TV, streama onlinetjänster, göra ditt hem uppkopplat med smarta enheter, uppkopplat larm, kameror, spela spel online, ringa osv.

Öppen fiber är en plattform där du som kund har frihet att välja leverantör av tjänster. Calltech samarbetar med Telia för att möjliggöra detta och i de nät vi bygger är Telia kommunikationsoperatör. För att nyttja er anslutning behöver ni gå in och välja en tjänsteleverantör enligt följande länk https://anslutning.telia.se/tjanster

Calltech äger, förvaltar och servar nätet. När det kommer till funktion ska alltid operatören kontaktas först för att säkerställa att det inte föreligger driftstörningar i nätet. I det fall att det fysiska nätet, dvs kablar, slangar, kopplingsskåp etc. genom yttre påverkan skadas så kommer tekniker från oss att reparera det.

Just nu kan vi inte erbjuda skattereduktion på installationerna. Vi som företag har ingen skyldighet att erbjuda detta.